
Finner en intressant bok av Magnus Carlsson. Han är läkare och mycket intressera av historia. I boken ”Medicinhistoriska promenader” förmedlar han med humor och värme – historia för att vi ska förstå nutiden. Han citerar Oscar Wilde: ”The only duty we owe history is to rewrite it”.
Ett avsnitt handlar om Ellen Church, den allra första flygvärdinnan i världen. Blir inspirerad och söker ytterligare information om denna kvinna. Hennes yrke finner jag beundransvärt. Min sonhustru som utöver sin mammaroll – till tre söner – också är flygvärdinna/kabinchef har oförtrutet kämpat igenom många år ombord på flygplan. Ständigt fortbildat sig, ständigt redo för obekväma arbetstider som för bakjourer och oförutsedda schematurer, ständigt trogen en bransch vars arbetsmiljö är minst sagt riskfylld, osäker och ansträngnade. På alla plan! Och hon älskar sitt yrke.
Men nu till Ellen …
På en farm utanför staden Cresco i Iowa såg Ellen dagens ljus den 22 september 1904. Hon blev i unga år mycket fascinerad av flyget och dess utveckling. På 1920-talet då flyget fortfarande befann sig i sin barndom försökte det vinna framgång hos den breda publiken. En av anledningarna till att det var trögt i början var att folk fortfarande var rädda och upplevde det som farligt att flyga. Kanske inte så konstigt trots allt. Här kom Ellen Church att spela en särskild roll som kom att popularisera flyget och dess framtid. Ellen som i slutet på 1920 talet hade utbildat sig till legitimerad sjuksköterska var oerhört fascinerad av det nya sättet att transportera sig i luften. Hon började vid denna tid att ta sina egna flyglektioner.
En kort tid senare tog Ellen kontakt med Boeing Air Transport (BAT)och dess talesman Steve Stimpson. Hennes avsikt var att söka jobb som pilot på nämnda bolag. Boeing Air Transport är för övrigt föregångaren till dagens United Airlines.
Men Steve Stimpson ville för tillfället inte hyra in Ellen Church. Hon framförde då ett annat förslag när hon sa så här: ”Varför inte ha med en sjuksköterska ombord för att bekämpa flygrädslan?” ”Kan vi inte pröva i tre månader?” Hmm … ingen dum idé alls lär Steve Stimpson ha utryckt det när han fick höra förslaget.
Han presenterade idén till sina högre chefer i Boeing Air Transport som fann det hela mycket intressant.
När Steve Stimpson och de andra framför sig såg den enorma publicitet detta skulle medföra nappade man på förslaget som Ellen Church lagt fram och anställde henne tre månader på prov. Därmed kom Ellen Church att tveklöst bli den första flygvärdinnan i världen och föregångare till alla de andra som följde efter. Av naturliga skäl fick hon en fast tjänst efter sin provtjänstgöring!
Den 15:e maj 1930 gjorde Ellen Church sin första flygning i Boeing Air Transports Boeing Model 80A med plats för 18 passagerare ombord på rutten mellan Oakland/San Francisco via Cheyenne Wyoming till Chicago Illinois.
Denna flight har blivit känd som världens första flygning med en flygvärdinna ombord! Man gjorde under resans gång stopp och uppehåll vid 13 olika flygplatser utefter rutten för tankning av flygplanet och möjlighter för passagerare att stiga av eller på. Flygningen tog runt 24 timmar.
Alla flygvärdinnorna på Boeing Air Transport var leg.sjuksköterskor som fick byta sina vita uniformer mot Boeing Air Transports gröna dito. De första åtta sjuksköterskorna/flygvärdinnorna (en per flygplan) gjorde en sådan succé att Boeing Air Transport anställde ytterligare 20 stycken omgående. Framgången blev så stor för bolaget med de inhyrda/anställda sjuksköterskorna att de inom tre år följdes av samtliga bolag av betydelse i USA.
Att bli flygvärdinna hos Boeing Air Transport på 1930-talet var mycket strikt. Man skulle vara leg. sjuksköterska, singel, yngre än 25 år , max 52 kilo och fick inte vara längre än 164 centimeter. Lönen var 125 dollar i månaden för ungefär 100 timmars flygtid.
Nu ska man veta att det inte var något speciellt glamoröst yrke på den tiden. Till den vanliga servicen ombord tillkom att lasta ombord bagage, tanka flygplanet, kunna hantera en skiftnyckel och när så behövdes, hjälpa piloten att skjuta in planet i de primitiva hangarerna som fanns längs rutten/rutterna man flög.
Ellen Church egen karriär som flygvärdinna varade endast i 18 månader. Efter en bilolycka som tvingade ner henne på marken så fortsatte hon sin vidareutbildning som sjuksköterska vid Universitetet i Minnesota och återupptog sin civila karriär som sjuksköterska.
Dock återkom Ellen Church till flyget under andra världskriget 1942 och då som kapten i Army Nurse Corps/Air Evacuation Service.Hon förärades Air Medal för sina heroiska insatser i Nordafrika, Sicilien, England och Frankrike.
Efter kriget återvände hon till sin sjukskötersketjänst i Terre Haute Indiana. Att hon hamnade i Terre Haute berodde på att hon 1964 gifte sig med Leonard Marshall som var President vid First National Bank i Terre Haute Indiana. Giftemålet blev tyvärr mycket kort, då Ellen 1965 tragiskt föll av hästryggen under ridning och skadade sig så allvarligt att hon avled.
Hon glömdes dock inte bort av sin hembygd i Iowa som döpte sin flygplats i Cresco till ”Ellen Church Field”, ett namn som den för övrigt fortfarande bär.
Ur Magnus Carlssons bok Medicinhistorika promenader, 2001/Flygnyheter, december 2005
Foto: Owlcation