Tar mig genom Annedal och ser röda äpplen dingla från träd. Louis Enders (1855-1924) jugendhus ligger framför mig som ett smycke. Hans tidstypiska skapelse på Föreningsgatan 2.
Fortsätter längs Föreningsgatan och på höjden ligger ”Jeriko” – huset som en gång byggdes för ensamma kvinnor. Vid sekelskiftet, då fröken Julia von Bahr flyttade till Göteborg undersökte hon tillsammans med professor Hans Hedlund möjligheterna att få bygga ett hus för ensamstående kvinnor. Behovet var stort och snart var aktiesumman för AB Göteborgs Hemtrevnad tecknad. Hans Hedlund ritade huset och i september 1913 var huset färdigbyggt. Det kallades då Hemtrevnad och syftade till att ge kvinnor ett ”hem under sådana villkor, att deras arbetsduglighet och levnadsmod kunde bevaras”. 1972 bytte huset ägare och huset blev Göteborgs Kristliga Studenthem, ”Jeriko”. Innehåller 56 studentrum, 47 ettor och 9 tvåor. Inget rum är det andra likt. Delar av inredningen är kvar sedan huset byggdes på 1910-talet, vilket innebär stuckatur i taken, vackra spegeldörrar, breda fönsterbräden och högt i tak.
1988 renoverades huset och numera har varje rum en toalett.
Går vidare, förbi Vasa kyrka och kommer till den lilla vackra statyn ”Vågens tjusning”, en ung kvinna som ska lockas av ljuva förföriska toner från en näck, dold i det svarta vattnet nedanför. Nu är dock dammen inte kvar och flickan står på en planterad yta istället! Konstnären Per Hasselberg (1850-1894) skapade statyn 1888 i Paris.
Han började sin bana som snickarlärling i Karlshamn efter att ha visat talang för bland annat träsnideri. Då hette han Per Åkesson, och tog senare efternamnet Hasselberg. Efter några års utbildning i Stockholm och Paris han slår om och blir skulptör, flyttar hem till Sverige igen och i Göteborg blir han rådgivare åt Pontus Fürstenberg vid Brunnsparken, Palacehuset.
Framme vid Götaplatsen fokuserar jag på detaljer kring Carl Milles (1875-1955) ”Poseidon”, och hans ”Danserskor” – de som placerades här under 1953.
Avslutar dagens promenad vid Konstmuseets entré som skapades 1996 tillsammans med Hasselblads Centers utställningshall. En till synes försynt Victor Hasselblad står här – skulpterad av Ulf Celén efter en förebild av Eino Hanski – under ett par höstfärgade träd.
Fotavtrycket i statyn visar på det stora genombrottet för Hasselbladskameran när astronauterna Niel Armstrong och Edwin Aldrin blir de första människorna på månen den 20 juli 1969.
Bilderna översvämmar världen – kameran och mannen – Victor Hasselblad blir världsberömda!