
En grupp män är hopplöst berusade. De sitter runt ett bord där det finns en stor punschskål, glas och ljusstakar; i mitten tar en man som röker pipa bort en slev från punschskålen medan en ung man direkt bakom honom höjer sitt glas i en skål.
Målningen, vars ursprungliga titel är ”A Modern Midnight Conversation” är skapad den engelska målaren William Hogarth 1733, som visar en grupp herrar av tiden samlade runt bordet i en klubb, representerad i en allmän berusning.
I detta tillstånd är det inte möjligt att ha någon form av konversation, därav titelns ironi, den stående karaktären hjälper sin vän som har fallit från en stol genom att spilla innehållet i en flaska på huvudet), sova djupt, berusat eftertänksamt och ledsen (som rökaren med en turban), alkoholdemens som advokatens i mitten av bordet, glada och upprepade skålar som i fallet med karaktären som firar den feta prästen som rör om i skålen, eller slutligen en total domningar med ljus som sätter eld på en politikers kläder …
Det är en satir över de olika effekterna av den mycket älskade drinken på klubbar, satiriska målningar på samtida kostymer, med det berömda St. John’s café, Temple Bar, London, och skildrar de sista smärtorna i en bråkig kväll med drickande, debatt och utsvävningar.
Det är ett av Hogarths mest kända och beundrade verk som bidrog till ökningen av hans berömmelse, liksom ett utmärkt exempel på påverkan av holländsk genremålning på konstnären, så mycket att det under hela artonhundratalet replikerades i många kopior i hela Europa.
Klockan anger fyra på morgonen och elva män visas runt ett bord i olika stadier av berusning, efter att ha samlats vid midnatt. En punchbowl dekorerad med kinesiska figurer dyker upp i mitten av bordet, och tomma flaskor staplade på golvet och spiselkransen vittnar om många omgångar punsch som konsumeras, liksom den överfyllda kammarkrukan nere till höger.