Härom veckan ringde ett blomsterbud på dörren. Hon överlämnade en bukett och snabbt som attan var hon inne i hissen igen – och jag hann inte säga mer än tack.
Efteråt kom tanken på att om detta varit för 10-15 år sedan skulle jag gett dricks. Nu lever vi oftast kontantfritt och dricks förekommer knappast och jag vet att avgift för hemleverans av varor sätts på räkningen/fakturan. Men ändå …
Ser ofta cykelbud på våra gator och torg. Med stora väskor på ryggen. Ett jobb som verkar ha återkommit i vardagen. När jag var barn/ungdom var det vanligt att killar jobbade som cykelbud efter skolans slut på eftermiddagen. Sällan flickor. Började titta närmare på historiken kring varubud, cykelbud, springpojke o s v. Gör inga anspråk på vetenskaplig utredning, bara några uttalanden i olika sammanhang.
- Efterfrågan på springpojkar och springflickor ökade i samband med tjänstesektorns expansion under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.
- Under 1900-talet var det många ungdomar som tog sina första steg på arbetsmarknaden som springpojke. Än mer sällsynt var springflickan. De första uppträder 1890 och återfinns samtliga i Stockholms stad.
- Utöver springpojke, fanns fyra yrkesbenämningar som är näraliggande: kuskpojke, passuppojke, trädgårdspojke och cykelbud. Bland kvinnorna fanns bland annat yrket ”passflicka”, vilket innebar att se efter barn i ”bättre familjer”.
- Springpojken i keps och golfbyxor, även kallade äppelknyckarbyxor, med ett stort lass på den stadiga cykeln var ett vanligt inslag i 1940-talets gatubild.
- 1966 var det stor brist på arbetskraft i Göteborg. Hjulen snurrade så fort i industrin att göteborgarna inte räckte till och de första arbetskraftsinvandrarna tog sig hit. Klassresorna blev allt vanligare och man kunde också med åren avancera från springpojke till chef inom samma företag.
- Efter att nästan ha utkonkurrerats av bilen har cykeln som transportfordon kommit tillbaka av olika skäl. Den främsta anledningen är att cykeln är det i särklass snabbaste fordonet i stadstrafik.
- Självständiga cykelbud tar direkt emot order från kunden på mobiltelefon. Men oftast jobbar cykelbud för en budfirma som tar emot order och delar ut bud. Det är mindre vanligt att cykelbud är anställda av budfirman. De arbetar nu mest som egenföretagare och underleverantörer.
- Ett annat ungdomsarbete – pinnpojke. En generaldirektör på Försvarets materielverk, ståthållare hos kungen på Stockholms slott, landshövding berättar; ”Visst. Men allt har en början. Första sommarjobbet var som pinnpojke. Man fick åka runt och hjälpa till att sätta ut krökar och vägar, minns han.”
- För ett par år sedan rapporterades att internethandeln med mat ökat rejält och att det i storstäderna numera finns några tusental cykelbud som cyklar hem restaurangmat till folk. Är det kanske springpojken från 1900-talets första halva som har kommit tillbaka
På det här fina gamla fotot ser vi en pojke som fixar med sin cykel. Han jobbar för Kustens Bud. Inget årtal är angivet, jag tippar på 30/40-talet.
Carlottas bildtext: Karl Johansgatan 51-53, gårdsinteriör åt öster. Cykelbud hos Kustens Bud underhåller sin cykel.
