
Lilla Bommens hamn i mitten av 1890-talet
En fråga om ångslupen som också kallades vattenspårvagnen – ”Kaffebrännarn” – var uppe för ett tag sedan och jag blev verkligen nyfiken på den linjen. Det som väckte min nyfikenhet var en tidtabell för båten ”Oberon” som gick mellan Kviberg- Lilla Bommen och följande läser jag i bok om stadsdelshistoria kring Gullbergsvass – Hultmansholme;
”Just som vi vänder om på vår vandring kommer en liten lustig, helt överbyggd ångslup uppifrån älven och lägger till vid trappan vid Hisingsbron. Det är Göteborgs hamns alla tiders minsta passagerareångare. När båten lagt till vid trappan, gungar den betydligt för varje passagerare, som lämnar dess reling.” /… /
”Denna lilla ångbåt heter Gamlestaden, men går alltid under benämningen ”Kaffebrännarn”. Den går i trafik till Gamlestaden. Efter år 1895, då Götarna flyttat ut till Kviberg, fortsatte den upp genom Säveån även hit, så militären på detta sätt kunde åka båt till staden i brist på annat fortskaffningsmedel. En något större ångslup, vi namn Kviberg, trafikerade under några år även denna route. Såväl ”Kaffebrännarn” som dess större bror Kviberg lade upp, närspårvagnen hösten 1905 blev färdig. De stod sig inte i konkurrensen med det nya färdmedlet.
Den lilla ångbåten Gamlestaden, som några gånger passerade Hultmans holme på sin väg från Lilla Bommens hamn till Gamlestaden och Kviberg, hade dessförinnan gått i trafik mellan Stampbron och Underåsbron. När Kvibergsrouten upphörde, såldes båten till Jönköping, där den ett tiotal år gick i trafik på Munksjön. Till Jönköping och Munksjön gick den genom Göta kanal. Detta var den längsta färd den lilla ångaren varit med om.”
Ur Hamnpromenad i mitten av 1890-talet Gullbergsvass – Hultmansholme (J H Karlsson)