Min morfar deltog i flottningsarbete vid Ångermanälven och det är väl Norrland vi först och främst kopplar till flottning. Den omfattande flottning som pågick i de södra delarna av Sverige är i stort sett bortglömd.
Till Göteborg kom timmer via tre större flottningsleder, Göta älv, Säveån samt Mölndalsån. Samtliga tre flottningsleder har en lång förhistoria. Anläggandet av Älvsborgs slott och senare Nya Lödöse skapade sannolikt stor efterfrågan på timmer. Redan 1619 fanns idéer om att förbinda den nya stadens kanaler med Mölndalsån. Fattighusån var klar 1641 och då kunde man frakta och flotta trävaror rakt in i stadens centrum!
Flottningen började i de relativt skogsrika socknarna Bollebygd, Björketorp, Härryda och Landvetter. Timret hade fällts under vintern och fördes fram till ån med hjälp av oxar eller hästar. Flottningen började under vårfloden och kunde pågå fram till oktober.
Kanalens roll som flottningsled är väl knappast något vi tänker på idag, men vid sidan av att föra in vatten i stadens kanalsystem var det flottningen som var en av de viktiga funktionerna för vattenvägen.
När kanalen först kom på tal 1624 skrev Gustav II Adolf: ”med så mycket större nytta och bekvämlighet, kunde hava timber och annat trävirke sjöledes från Sävedals härad och andra där i söder belägne platser, som till Mölendahl först ankomma”.
Inte helt bekymmersfritt var frakten av timmer i vårt kanalsystem … man kan ju tänka sig hur det gick till vid ”slussen” intill nuvarande Drottningtorget. Trafiken genom slussen och timmerflottarnas antal kan spåras från 1891. Då passerade inte mindre än 867 flottar (samlat timmer, s k ”moser”) genom slussen, inget sägs om deras storlek eller vikt, endast antalet flottar redovisas. Även det följande året var det över 800 flottar som passerade, därefter inträffade en halvering av antalet flottar under 1893-94. Det var inledningen på en markant nedgång till något hundratal flottar och kring sekelskiftet 1900 var det färre än tio flottar som passerade. Efter 1904 noteras inte längre några timmerflottar genom Göteborgs sluss och flottningsepoken genom Göteborgs centrum måste ses som avslutad.
