
Kajsa var en kollega med rötter i Lidköping och också styrelsemedlem i konstföreningen på vår arbetsplats. Hon gjorde ofta besök i sina hemtrakter och vid några tillfällen visade hon upp föremål som jag verkligen uppskattade. Jag köpte ett fat och två lampor. Samtliga tre var skapade av Carl-Harry Stålhane/Designhuset.
Den ena lampan gav jag i present till min mamma på hennes 70-årsdag. Då måste det ha varit 1989.
Ur Svenskt biografiskt lexikon
Carl Harry Ingemar S (1920–90) utbildades vid ab Rörstrands porslinsfabriker i Lidköping och var anställd där 1939–73. Han började som fajansmålare under ledning av Isaac Grünewald (bd 17), för vilken han studerade måleri 1944–46, men övergick redan på 1940-talet till en verksamhet som keramisk formgivare. Här blev Carl Harry S med sina enkla men tunga, asymmetriska former och sin från den abstrakta konsten hämtade dekor en verklig förnyare. Från kärl i stengods övergick S efterhand till mera fritt modellerade former och reliefer för väggutsmyckning och under 1960-talet kom han att svara för en rad monumentalverk i keramik, bl a för Svenska Handelsbanken i Sthlm (1961) och i Kansas City, USA (1964). Den skulpturvägg i bränd lera som han utförde i Volvos huvudentré i Gbg (1968) är ett av Sveriges största keramiska verk och anses också vara S:s mest betydande konstnärliga insats.
Vid sidan av denna experimentellt lagda produktion arbetade S med serietillverkat nyttogods. Han svarade för eleganta serviser i odekorerat fältspatporslin, som den första succén Blanca, men också för tallrikar i brunsvart stengods, t ex för Operakällaren i Sthlm. Som keramiker var S välkänd just för sin mångsidighet och sin förmåga att förnya formspråket.
S lämnade Rörstrand 1973, han hade då sedan 1971 även varit designchef hos huvudägaren Upsala-Ekeby ab, för det egna företaget Designhuset i Lidköping, där han var verksam till 1988. En experimentverkstad för olika typer av leror och glasyrer tillverkades här såväl figuriner som vanligt bruksgods, ofta i samarbete mellan S och andra keramiker. Under denna period hade S också uppdrag för Bing & Grøndahls porslinsfabrik i Khvn, för vilken han gjorde dekorer och en stor serie bordslampor. I Designhuset bedrevs även keramisk utbildning. S var en god pedagog och 1963–71 uppskattad huvudlärare i keramik vid Konstindustriskolan i Gbg.