
Det här fotot föreställer del av Första Långgatan – året är 1926. Vi har Masthuggstorget till vänster. S:t Johanneskyrkan i bildens mitt är en mötesplats. Dagens kyrka har öppna dörrar sju dagar i veckan året om och är en av Göteborgs mest besökta kyrkor. Halva lokalen är ett kafé och halva lokalen är ett traditionellt kyrkorum.
Fotot visar på anläggningsarbeten av spårvagnsräls utmed gatan …
Vi göteborgare har vant oss vid att spårvagnsnätet ständigt är i förändring. Åtminstone sommartid. Det läggs ny räls, hållplatser kommer till eller tas bort. Tillfälliga omdragningar på grund av gatuarbete som t ex Västlänken ställer till det för många. Vare sig vi går, cyklar, kör bil, åker kollektivt …
Under april 2023 läser jag Göteborgs Stads program för hur man tänker bygga om Första Långgatan till en grön och livlig stadsgata, med en ny park och en ny sammanhållen spårvagnshållplats vid Masthuggstorget:
Som en del av projekt Masthuggskajen startar nu omvandlingen av Första Långgatan till en grön stadsgata kantad av trädplanteringar och bredare trottoarer och cykelbanor. Nya byggnader tar successivt plats bredvid de gamla och bottenvåningarna fylls med fler verksamheter. Masthuggstorget får en ny, mer sammanhållen hållplats och norr därom byggs en helt ny park, Masthuggsparken.
– Idag är Första Långgatan ojämn med sluttande trottoarer, både gatan och de äldre husen har satt sig i göteborgsleran. När vi är klara ska det vara en gata där man strosar på breda innerstadsliknande trottoarer, med plats för uteserveringar. Det ska också vara lättare att ta sig fram med cykel, säger Marit Sternang, projektchef på exploateringsförvaltningen.
Första Långgatan med alla nya hus kommer vara helt klar runt 2030. Men det mesta av arbetena på själva gatan kommer att vara klara dessförinnan. Liksom bygget av Masthuggsparken.
– Vi färdigställer gatan successivt och gör så mycket av ytskikt och planteringar som vi kan, men vissa arbeten behöver vi vänta med tills husen är helt klara, säger Marit Sternang.
I dagarna startar Göteborgs Stads entreprenör Peab Anläggning förberedande arbeten på gatan. För att göra plats för bil och cykel på den södra sidan tas parkeringsplatserna tillfälligt bort och görs om till kombinerat bil- och cykelkörfält.
Till sommaren är det ett redan inplanerat spårstopp mellan Järntorget och Majorna via Stigbergstorget 26 juni – 18 juli. Då kommer projektet göra ledningsarbeten under spåret och förberedande arbeten för den nya hållplatsen vid Masthuggstorget. Under sensommaren fortsätter ledningsarbetena utmed Första Långgatans södra sida. Det är ett omfattande arbete och beräknas i sin helhet att pågå till 2025.
Kanske kan det indiska uttrycket för kaotisk stadstrafik appliceras här:
… att man behöver bara bra bromsar, ett kraftfullt signalhorn och tur!